En olekaan tänne aiemmin avautunut näistä terveydentila jutuista.

Viime keväthän oli mulla kaikinpuolin ihan hirvee. Mä olen ikäni ollut jonkinsortin masennukseen taipuvainen, tai masennus lienee väärä termi, mua vaan yleisahdistaa kaikki, ja jos mun terveydessä tapahtuu jotain muutoksia, mä panikoidun niistä aika kunnolla.

Mutta...joskus viimevuonna alkoi inhat yöhikoilut, en niistä sitten sen kummemmin ihmetellyt mitään, naisilla lienee tällaista aina sillointällöin. Sit mä huomasin, et olen aamusin punainen! Siis kaulalta, ja käsiltä varsinkin. Saunassa jalkoihin tuli kuin nokkosrokkoa.....ihmettelin tietty vähän, mut annoin asian vaan olla.....Siinä tuli vaihe, jolloin multa lähti hurjasti hiuksia....olis pitänyt hälytyskellojen soida, kyllä mä sainkin lääkäriltä ajan kilpirauhaskokeisiin. Mut sitten jotenkin olo koheni, ja jätin menemättä, koska olen vielä taipuvainen inhoon verikokeitakin....ja kaikkia mahdollisia hoitotoimenpiteitä.

 

No, keväällä kaikki jotenkin räjähti käsille. Mun työjutut hieman muuttui, tuli työkaveri, ja erilaiset projektit noiden ralliasujen osalta. Kova opettelu, miten valmistetaan, säännöt, ja materiaalit, joita tilataan 3 erimaasta suomen lisäksi. Sit alkoi siinä aloittelu tohinassa alan kevät ruuhka, ja töitä oli niinpaljon, ettemme paljon muuta tehneet. Mun fysiikka alkoi oireilla omituisesti. Hurjan paha-olo välillä, aamuisin suorastaan kuvotti, ja saatoin yökkiä. Kovat lihaskivut niskassa, lapaluilla, hartioilla. Toki ajattelimme lääkärin kanssa,  että kyse on jännitysniskasta, ja näin varmaan osittain olikin. Sormet alkoivat puutua öisin, ja ranteet turposivat. Mä aloin panikoida, et mulla on jokin vakava sairaus, vaikka sydämessä. Kertaalleen siinä päivystyskin kutsui, kun oli hirveä olo, ja kauheat sydämen tykytykset.

Sit alkoi helpottaa. Nää punaisuudet kyllä jatkui, ja päätä särkee enemmän kun ennen. Meni muutama kuukausi tollasilla perusoireilla, jotka me sitten tökättiin lääkärin kans yleiseen ahdistukseen, ja mun sairauspelkoon liittyviksi. Mäkin ajattelin, et näinhän se on.

No panikoinu en ole, enkä pelännyt, enkä edes ahdistuillut, niin sain allergisen reagtion tossa pari viikkoa sitten jäätelön jälkeen. Nokkosrokkomaista ihottumaa nivusiin, ja suun limakalvot kurjat. Terkka reissuhan siitä tuli, ja kortisoonipiikki persiiseen.

Nyt sitte lomalla olin niin rento kun mä vaan voin yleensäkin olla, niin mun alkoi huulet tuntua kummilta, ja ikäänkuin limakalvot kuivamaan. Mullahan on tässä ollut kokoajan mukana näitä punasuuksia, hikoiluja, ja huonojaoloja. Hiuksia lähtee taas enemmän, kuin ennen. Inhottavaa. Mutta nyt olen siinämielessä mielissäni, sillä mun oireille taitaa olla ihan elimellinen syy, ainakin osittain. Kilpirauhanen!!!!

Listasin kookkelsiin noita mun oireita, ja sieltähän ne löytyi kaikki. Samoin mm., kuukautishäiriöitä esiintyy kilppari-ihmisillä, on ihottumaa, ja allergiaoiretta. Samoin mä sain aurinkoihottumaa lomalla jalkoihin, jota ei ennen ole ollut, ja sitäkin oli esiintynyt kilpirauhas sairauksien yhteydessä.

Maanantaina menen labraan, ja annan ottaa musta verta (yök), ja elän oikeesti toivossa, et se kilpparijuttu on se, joka mua vaivailee. Ainakin oireita on ihan samoja, kuin heillä, joilla vikaa on löytynyt. Saisin lääkkeet, ja mahdollisesti oireita vähenemään.

Pakko myöntää, että on paskamaista olla ahdistujapanikoija, ja koittaa selittää oireita lääkärille niin ,että ymmärtäisi, että oireet ovat oikeita, eivät kuviteltuja. Varsinkin, kun sitä itsekin tulee tulokseen, et siitä luulosta kaikki johtuu. Mutta ei se mulla kyllä niin mene. Mulla tuli oireita, jotka aiheuttivat ahdistusta, ja pelkoa. Ahdistus on nyt periaatteessa poissa, mutta oireita on edelleen, ja pari uutta,sekä tietoisuus syystä, joka voisi aiheuttaa moisia ihme juttuja.

Pitäkäähän peukkuja, että syy löytyy. Perusverenkuva otettiin muuten keväällä (2 putkea, en tohtinut pystyä antamaan enempää, vaikka kilppakoekin ois voitu ottaa, en ymmärtänyt yhteyttä silloin) perusverenkuva oli ihan ok. Outoa toivoa sairautta, mutta nyt mä toivon, et se selviäisi, ja mun mottipääoloille, ja kaikille näille kummallisuuksille löytyisi selitys.